Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 12 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.00 vteřin. 
Židovské právo
Půlpánová, Klára ; Kosek, Jan (vedoucí práce) ; Agha, Petr (oponent)
Židovské právo Abstrakt Diplomová práce představuje židovské právo jako právní systém. V první části seznamuje čtenáře s pojmem halachy a s jeho obsahem. Dále zasazuje vývoj židovského práva do historického kontextu, kdy seznamuje s jeho vývojem jak z historicko-kritického pohledu, tak z tradičního halachického pohledu. Práce dělí židovské právo na biblické a na rabínské právo, rovněž zachycuje a dále rozvádí jednotlivé charakteristiky židovského práva, kterými jsou multivalence, absence centralizace, různorodost názorů halachických učenců a rituální právo jako všudypřítomná součást právních norem. Popisuje také zdroje halachy a uvádí výběr nejvýznamnějších literárních pramenů židovského práva, spolu se stručným uvedením jejich historického vývoje. Jedna kapitola práce je věnována také rabínské hermeneutice. Práce seznamuje se třemi pojetími hermeneutických pravidel neboli midot. Prvním z nich je sedm pravidel Hilelových, druhým je třináct pravidel rabiho Jišmaela a třetím pojetím je třicet dva pravidel rabiho Eliezera. Práce na příkladech ukazuje aplikaci těchto pravidel při exegezi biblických právních norem, a tím zároveň dokresluje pojetí židovského práva jako právního systému a halachické doktríny jako právní vědy. Ve druhé části práce je rozebírán vztah židovského práva k právu státu Izrael. Přestože...
Desatero (Ex 20 a Dt 5): Exegeze, zasazení v kanonickém a historickém kontextu a teologický profil
Polcer, Josef ; Sláma, Petr (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce představuje základní exegezi starozákonního biblického textu ve druhé knize Mojžíšově 20. kapitole a v páté knize Mojžíšově 5. kapitole. Snaží se zařazení do historického rámce s přihlédnutím k základním teologickým důrazům. Z velké části vychází z historicko-kritického přístupu, který odhalil formování textu v průběhu dějin a jeho ukotvení v rámci starozákonního kánonu. Téměř s jistotou lze říci, že konečný text Desatera je zasazen do tzv. deuteronomistického dějepravného díla, které je specifické právě svým jazykovou terminologií a teologickými akcenty. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
"Člověk" u Ibn Rušda a Maimonida
Kopecká, Pavlína ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce interpretuje pojetí člověka v díle ibn Rušda a Maimonida, dvou významných představitelů vrcholné arabské a židovské středověké filozofie. Ta v sobě slučuje filozofickou tradici antického Řecka, zejm. Aristotela, s náboženským viděním světa. Ibn Rušd i Maimonides se snažili tyto tradice harmonizovat, přičemž se museli vypořádat s mnohými protikladnými názory, které pramenily z rozdílu mezi náboženským a antickým světem. V tomto intelektuálním prostředí se tak vytvářejí originální teze a přístupy k uchopování skutečnosti, světa a člověka v něm. Problematika člověka je v práci zkoumána ve třech rovinách. První rovinu tvoří vztah člověka a stvoření, který se dotýká otázky původu světa, lidské duše a zmrtvýchvstání. Na druhé rovině, člověk a svět, se práce věnuje popisu světa, lidskému poznání a teorii proroctví. Etické a politické názory jsou analyzovány na třetí rovině, jež představuje pozici člověka ve vztahu k obci. Klíčová slova Ibn Rušd, Maimonides, Aristotelés, Platón, novoplatonismus, filozofie, náboženství, Korán, Tóra, člověk, svět, stvoření, věčnost, duše, zmrtvýchvstání, emanace, poznání, iluminace, aktivní intelekt, proroctví, politika, etika, ctnost, blaženost.
Antithese a jejich funkce v Kázání na hoře
Janovská, Kristýna ; Lukeš, Jiří (vedoucí práce) ; Pavlík, Jiří (oponent)
Bakalářská práce pod názvem "Antithese a jejich funkce v Kázání na hoře" se zabývá rozborem šesti Ježíšových antithesí, které jsou součástí Kázání na hoře v Matoušově evangeliu. Cílem práce bylo provést analýzu těchto antithesí v souvislosti zasazení do kontextu židokřesťanské obce, která se po roce 70 n. l. nacházela v jisté existenciální krizi. Evangelista Matouš byl s největší pravděpodobností křesťan z Židů než z pohanů, což vedlo k jeho snaze na Ježíši jako Židu ukázat vztah k Zákonu, který nepomíjí a je stále aktuální. Každá antithese je započata odkazem na starozákonní přikázání či ustanovení, po kterém následuje Ježíšova interpretace, kterou potvrzuje svou autoritu Bohem povolaného Mesiáše, který vyvádí lid z otroctví hříchu. Ježíš je novým Mojžíšem, který starozákonní ustanovení či přikázání staví do světla větší spravedlnosti. Mými zásadami pro rozbor těchto antithesí bylo užití metod a poznatků moderního bádání společně s narativní metodou. Mou snahou bylo ukázat Ježíše ve světle toho, jenž zachovává Zákon a naplňuje, co bylo řečeno ústy proroků.
Desatero v pojetí rabiho Loewa a v zrcadle rabínské tradice
Ondrušková, Alena ; Biernot, David (vedoucí práce) ; Nosek, Bedřich (oponent)
Tato práce se zaměřuje na některé oblasti týkající se tématu Desatera. Její hlavní částí je překlad vybraných kapitol díla Tiferet Jisrael. Konkrétně jde o kapitoly 33-36, popisující přístup autora (rabi Loew) k tomuto tématu. Překlad je doplněn výkladem, který ho zpřehledňuje, a je srovnáván s texty, které jsou v prostředí tradičního judaismu považovány za základní. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Desatero (Ex 20 a Dt 5): Exegeze, zasazení v kanonickém a historickém kontextu a teologický profil
Polcer, Josef ; Sláma, Petr (vedoucí práce) ; Sláma, Petr (oponent)
Tato bakalářská práce představuje základní exegezi starozákonního biblického textu ve druhé knize Mojžíšově 20. kapitole a v páté knize Mojžíšově 5. kapitole. Snaží se zařazení do historického rámce s přihlédnutím k základním teologickým důrazům. Z velké části vychází z historicko-kritického přístupu, který odhalil formování textu v průběhu dějin a jeho ukotvení v rámci starozákonního kánonu. Téměř s jistotou lze říci, že konečný text Desatera je zasazen do tzv. deuteronomistického dějepravného díla, které je specifické právě svým jazykovou terminologií a teologickými akcenty. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
"Člověk" u Ibn Rušda a Maimonida
Kopecká, Pavlína ; Hogenová, Anna (vedoucí práce) ; Rybák, David (oponent)
Diplomová práce interpretuje pojetí člověka v díle ibn Rušda a Maimonida, dvou významných představitelů vrcholné arabské a židovské středověké filozofie. Ta v sobě slučuje filozofickou tradici antického Řecka, zejm. Aristotela, s náboženským viděním světa. Ibn Rušd i Maimonides se snažili tyto tradice harmonizovat, přičemž se museli vypořádat s mnohými protikladnými názory, které pramenily z rozdílu mezi náboženským a antickým světem. V tomto intelektuálním prostředí se tak vytvářejí originální teze a přístupy k uchopování skutečnosti, světa a člověka v něm. Problematika člověka je v práci zkoumána ve třech rovinách. První rovinu tvoří vztah člověka a stvoření, který se dotýká otázky původu světa, lidské duše a zmrtvýchvstání. Na druhé rovině, člověk a svět, se práce věnuje popisu světa, lidskému poznání a teorii proroctví. Etické a politické názory jsou analyzovány na třetí rovině, jež představuje pozici člověka ve vztahu k obci. Klíčová slova Ibn Rušd, Maimonides, Aristotelés, Platón, novoplatonismus, filozofie, náboženství, Korán, Tóra, člověk, svět, stvoření, věčnost, duše, zmrtvýchvstání, emanace, poznání, iluminace, aktivní intelekt, proroctví, politika, etika, ctnost, blaženost.
Moderní sakrální architektura
PODROUŽKOVÁ, Petra
Práce se zabývá evropskou sakrální architekturou 20. a 21. století. Konkrétně se jedná o stavby židovské, římskokatolické a islámské. Ve druhé části jsou stavby jednotlivých náboženství uvedeny do historického kontextu, zároveň jsou zmíněny jejich funkce, znaky a typologie. Na tomto základě pak třetí část u každého náboženství uvádí reprezentativní vzorek zásadních moderních sakrálních staveb, vždy s okolnostmi jejich vzniku, popisem urbanistického zakomponování v konkrétní lokalitě a architektonického řešení, uspořádání interiéru a případně použití speciálních technologických postupů při jejich výstavbě. Ve čtvrté části je provedeno vzájemné srovnání staveb jednotlivých náboženství a zhodnocení vývoje moderní evropské sakrální architektury. Všímá si též funkce a využití světla a uvádí z tohoto hlediska některé výjimečné stavby. Závěrečná, pátá část se pokouší odpovědět na otázku, jak by měl vypadat moderní chrám.
Historický pohled na dobročinnost a charitativní činnost u židovského obyvatelstva v Čechách do roku 1914
VOJTÍŠEK, Roman
Práce se zabývá historií dobročinnosti a charity židovského obyvatelstva v Čechách od jejich příchodu až do roku 1914. První kapitola popisuje jejich příchod v delším historickém kontextu od počátku přes středověk až po novověk a zákony a nařízení, které měli vliv na jejich život. Druhá kapitola je věnována vzájemné souvislosti židovského náboženství a konání dobročinnosti. Činnost spolků a jednotlivců v rámci udržování a výstavby synagog, konání dobročinnosti, pak představuje třetí kapitola. Uvádí hlavní aktivity a přístup jednotlivých spolků, sdružení a osob k řešení sociálních problémů. Představuje i spolky, které jsou poměrně neznámé, a osvětluje jejich činnost. Čtvrtá kapitola se soustřeďuje výhradně na popis a činnost spolku Chevra Kadiša. Popisuje jeho vznik a náplň činností. Zabývá se důstojností aktu při pohřbech a činnostech s nimi spojených.
Ježíšovo narození a nauka z židovského pohledu
GOLDSTEIN, Elena
Práce pojednává o Ježíšově narození a nauce. Je rozdělena do tří kapitol. První pojednává o pramenech, dokazujících historicitu Ježíše, jedná se o prameny křesťanské, pohanské a židovské. V další kapitole porovnávám novozákonní rodokmeny s židovským pohledem v rámci prorockých výroků vztahujících se k mesiášovi, včetně samostatného rabínského spisu Toldot Ješu. Poslední kapitola vypráví o Ježíšově nauce, zvláště pak jeho postoji k Tóře, a jeho zázracích.

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 12 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.